اسطخدوس
بیماریها و شناخت داروها در طب سنتی اسلامی ....................پیامبر اکرم(ص):لايَستَغنِي أهلُ كُلِّ بَلَدٍ عَن... طَبيبٍ بَصيرٍ ثِقَةٍ. .....مردم هيچ شهرى از پزشکِ بصيرِ مورد اعتماد بى نياز نيستند. ...............................بحارالانوار،ج75،ص235
عینک آفتابی مارک با گارانتی" >عینک آفتابی مارک با گارانتی
عینک آفتابی ریبن" >عینک آفتابی ریبن
فروشگاه خرید ساعت دیواری" >فروشگاه خرید ساعت دیواری
فروشگاه اینترنتی" >فروشگاه اینترنتی
هاست ویندوز Plesk" >هاست ویندوز Plesk
عینک آفتابی مردانه" >عینک آفتابی مردانه
ظرفشوی واشن برایت" >ظرفشوی واشن برایت
خرید مونوپاد" >خرید مونوپاد
خرید ساعت دیواری فانتزی" >خرید ساعت دیواری فانتزی
گن لاغری" >گن لاغری
پایه عکاسی مونوپاد" >پایه عکاسی مونوپاد
نینجا والت" > نینجا والت
دستگاه فر موی مک استایلر" >دستگاه فر موی مک استایلر
پایه عکاسی مونوپاد" > پایه عکاسی مونوپاد
فانی بافت خرید" >فانی بافت خرید
گن لاغری مردانه" >گن لاغری مردانه
خرید ساعت دیواری" >خرید ساعت دیواری
پاور بانک" > پاور بانک
واکر کودک" >واکر کودک
مونوپاد" >مونوپاد
شارژر همراه پاور بانک" >شارژر همراه پاور بانک
تی شرت محرم" >تی شرت محرم
گن لاغری مردانه" >گن لاغری مردانه
خرید هاست لینوکس" >خرید هاست لینوکس
شارژر همراه" >شارژر همراه
بهترین گیرنده دیجیتال " > بهترین گیرنده دیجیتال
فروشگاه تی شرت محرم" > فروشگاه تی شرت محرم
هات بانز" > هات بانز

آمار مطالب

کل مطالب : 271
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 19

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 142
باردید دیروز : 153
بازدید هفته : 295
بازدید ماه : 1081
بازدید سال : 4302
بازدید کلی : 108157

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بیماریها و شناخت داروها در طب سنتی اسلامی و آدرس teb1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 142
بازدید دیروز : 153
بازدید هفته : 295
بازدید ماه : 1081
بازدید کل : 108157
تعداد مطالب : 271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


(دريافت کد ساعت)<

br>
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سلامی
تاریخ : شنبه 13 ارديبهشت 1393
نظرات

1- وضعیت اسطخدوس در جهان
اسطخدوس به سبب خواص متعدد طبی که دارد از قرن ها پیش مورد توجه محافل پزشکی کشورهای اروپایی قرار گرفته، در قرن حاضر نیز تحقیقات تازه ای روی آن انجام شده است و آن را در طب به کار می برند، ولی در عطرسازی بیشتر مورد استعمال دارد.
هم اکنون در کشورهای فرانسه، انگلستان، سویس، اسپانیا، ایتالیا، روسیه و سایر کشورهای اروپایی از این گیاه استفاده می کنند و در بسیاری از مناطق علاوه بر اینکه همه ساله مقدار زیادی از آنچه به طور خودرو وجود دارد، مورد مصرف قرار می گیرد. مقدار متنابهی هم کشت می شود؛ مثلاً در کوه فرانتو در فرانسه، تقریباً به مساحت یازده هزار هکتار به طور خودرو وجود دارد و در آلپ های سفلی همه ساله متجاوز از هزار هکتار در زیر کشت قرار می گیرد که از آن ده هزار تن است که 100-80 تن اسانس از آن می گیرند. همین نمونه برای اثبات اهمیت مصرف اسطخدوس در کشور فرانسه کافی است.
چون گل های اسطخدوس برای استخراج اسانس، طاقت حمل و نقل ندارند، باید عمل تقطیر هرچه نزدیک تر به مرکز کشت یا مناطقی انجام گیرد که این گیاه به طور خودرو وجود دارد. به این جهت در کشورهای اروپایی وسایل تقطیر متعددی را از راه های باریک کوهستانی به این مناطق حمل کرده عمل تقطیر را در کنار چشمه سارها و جویبارها انجام می دهند.
در کشور فرانسه متجاوز از 3000 دستگاه تقطیر برای گرفتن اسانس اسطخدوس همه ساله به کار می افتد.
2- خواص طبی اسطخدوس
نخستین خاصیت اسطخدوس که بسیار جالب و حائز اهمیت است، خاصیت ضدعفونی آن است.
طبق تحقیقات دقیقی که کلیو و همکارانش انجام داده اند، اسانس اسطخدوس، استافیلوکوک و باسیل تیفیک را در پلاک های ژلوز از بین می برد. دم کرده اسطخدوس، باسیل تیفیک را در مدت 48-24 ساعت نابود می کند.
بنابراین اسطخدوس را می توان به عنوان یک داروی مؤثر برای درمان مطبقه (تیفوئید) تجویز کرد و اثر آن در این بیماری، مانند آنتی بیوتیک های جدید (انواع کلرامفنیکل) است.
باید دانست همان طور که انواع ویتامین ها در میوه ها، سبزی ها و محصولات مختلف حیوانی و گیاهی وجود دارد ولی به وسیله تبلیغات قوی مؤسسات سازنده داروهای اختصاصی، ویتامین های مصنوعی جانشین آن ها شده و مبتلایان به کمبود ویتامین، به جای اینکه به منابع طبیعی "که اثر آن ها بهتر و قاطع تر است" متوسل شوند، به محصولات مصنوعی پناه می برند، به همان طریق، انواع آنتی بیوتیک ها در منابع طبیعی اعم از حیوانی و گیاهی وجود دارد که خیلی کمتر شناخته شده است. زیرا امروزه تمام توجه محافل پزشکی و داروسازی دنیا به منابع مصنوعی و صنایع عظیم داروسازی و لابراتوارهای سازنده دارو معطوف شده است، بنابراین، با اینکه گروهی از محققان معروف با کارهای علمی خود ثابت کرده اند که اسطخدوس در نابود کردن باسیل های تیفیک همان کار کلرامفنیکل را می کند، با این همه، اذهان عمومی پزشکان دنیا به سبب نفوذ تبلیغات جدید حاضر به قبول این حقیقت نیستند.
اسطخدوس علاوه بر تأثیری که روی باسیل های تیفیک دارد، بر استافیلوکوک و سایر میکروب های عمومی نیز مؤثر است، به این جهت "به طوری که لئونس کارلیه و دیگران ثابت کرده اند" این گیاه برای درمان تمام عفونت های مجاری تنفس، آسم، سیاه سرفه و گریپ مفید واقع می شود. حتی به طوری که پلانشون در کتاب مفردات پزشکی می نویسد از نظر خواص ضدعفونی و التیام دهنده ای که دارد، آن را برای پانسمان زخم ها به کار می برند (به صورت پماد های اسانس دار). پلانشون می نویسد: ((از گل اسطخدوس، ماده ای استخراج می کنند که در التیام زخم ها مؤثر است)).
پزشکان قدیم ایران به خاصیت ضدعفونی اسطخدوس واقف بوده و آن را برای درمان عفونت اخلاط به کار می بردند. مخصوصاً در کتاب قرابادین کبیر، جلد اول، صفحه 204، چاپ هند، می نویسد:
طبیخ آن تا سه درهم (هر درهم معادل 5/3 گرم است) در امراض سینه و سعال {(سرفه)} و نزلات از زوفای خشک قوی تر است.
چنان که گفتیم لئوس کارلیه نیز در کتاب خود به همین مطلب اشاره کرده و آن را برای درمان عفونت های مجاری تنفس، آسم، سیاه سرفه و گریپ مفید دانسته است.
مهم ترین خاصیت اسطخدوس که از آن می توان بطور عموم استفاده کرد، خاصیت خواب آور است.
پلانشون در صفحه 1868، کتاب مفردات پزشکی می نویسد:
تجربیات کدک و مونیه و لزیور نشان داده است که اسانس اسطخدوس از راه جهاز هاضمه و تزریق تحت جلدی یک خواب آور واقعی است. هم چنین قابلیت تحریک مغز و نخاع را کم کرده و یک نوع مخدر خواب آور می باشد.
ولی برای اینکه اثر خواب آور اسطخدوس زیادتر شود آن را با سنبل الطیب (والریال) مخلوط، سپس آن را تجویز می کنند، به این ترتیب که شب هنگام خواب پنج گرم اسطخدوس و ده گرم ریشه سنبل الطیب را در دو الی سه فنجان آب جوش، به مدت پنج دقیقه دم کرده، پس از صاف کردن می آشامند. آنچه در خاصیت اسطخدوس عجیب به نظر می رسد، این است که علاوه بر خواب آور بودن، مقوی قلب و اعصاب است.
لئوس کارلیه می نویسد:
اگر مدت چند هفته آن را مصرف کنند، مقوی است و در مورد معالجه رعشه اعضای بدن، سرگیجه، انواع سردرد، فراموشی و عصبانیت تأثیر فراوان دارد.
به جرأت می توان گفت که دانشمندان اروپا این خواص اسطخدوس را از پزشکان قدیم فرا گرفته و از کتب آنان اخذ کرده اند، زیرا ما عین معرفی این خواص را در کتاب ها می بینیم، چنان که در قرابادین کبیر، جلد 1، صفحه 204 ضمن شرح خواص اسطخدوس عیناً مانند کتاب لئوس کارلیه، به تقویت قلب، دماغ، درمان رعشه، دوار (سرگیجه)، درد اعصاب و تقویت ذهن اشاره می کند و مخصوصاً می نویسد:
اسطخدوس مقوی قوای دماغی و جاروب دماغ است و مغز را از جمیع فضول بلغمیه و سوداویه پاک می گرداند و نیز برای درمان صرع و مالیخولیا و نیسان {(فراموشی)} نافع است و چون گل آن را مربا سازند، با شکر یا عسل و هر شب به اندازه ای که از گل آن یک مثقال محتوی باشد تناول نمایند و به آن ادامه دهند رافع غم و وسواس و موجب تفریح است تفریحی قوی و طرز تهیه مربای اسطخدوس مانند سایر مرباها است و مقدار شکر یا عسل برابر وزن اسطخدوس باید باشد و اگر در هر روز 15 گرم از این مربا خورده شود تفریح آورد و مقوی حافظه و ذهن است و سایر خواص که ذکر شد نیز بر آن مترتب می باشد؛ به همین منظور می توان شربت اسطخدوس را نیز تهیه کرد به این ترتیب که صد گرم اسطخدوس خشک را در 900 گرم گلاب یک شب تا صبح بخیسانند و صبح به طور ملایم بجوشانند تا ثلث آن باقی بماند. سپس صاف کرده 450 گرم عسل در آن داخل نموده بجوشانند تا قوام آن مانند شربت غلیظ شود، روزی 2 قاشق آش خوری تناول نمایند.


تعداد بازدید از این مطلب: 3084
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود