با توجه به اینکه با سند معتبر از جانب پروردگار تبارک و تعالی در قرآن کریم، فرمایشات ائمه معصومین علیهم السلام و نظر حکمای عالیقدر بهترین آب را برای نوشیدن آب باران عنوان کرده اند و از طرفی به دلیل وجود آلودگی های زیست محیطی و اینکه در اختیار داشتن این آب در هر زمان و هر مکان امکانپذیر نمی باشد. لذا دانشندان اسلامی به این فکر افتادند که چاره ای بیندیشند تا بتوانند در هر زمان و هر مکان به چنین آبی دسترسی داشته باشند.
توصیه بهداشتی: برای رفع غم و غصه انگور سیاه یا شیره انگور سیاه مصرف نمایید
درخت انگور درختی است بالا رونده و میوه قدیمی انسانهاست. البته ترکیب انگور همیشه ثابت نیست و بستگی به زمین، آب، نژاد گیاه و رسیدگی انگور دارد. انگور حاوی ویتامینهای A، B1، B2،C است. شیرینیهای انگور به اشکال گلوکز، میباشد. در ضمن حاوی مواد معدنی و ازته است . انگور به قدری عوامل مؤثر دارد که میتوان آن را یک داروخانه طبیعی نامید. انگور، تصفیه کننده خون و ملین مزاج است. غذای خوبی برای مبتلایان به اوره خون و اسیدوز است. از نظر تولید حرارت، هر کیلو انگور معادل دو کیلو گرم گوشت میباشد. دفع کننده سموم بدن است. داروی کم خونی است. باید بدانید انگوری که صبح خورده شود، ذخیره بدن را زیاد میکند و آنچه شب خورده شود، ذخایر اضافی را میسوزاند. خلاصه انگور میوه حیاتی، غذای کامل و شربت مقوی است و به علت وجود اسید، خاصیت ضد عفونی کننده دارد و بچههای ضعیف و کم خون و بی اشتها را میتواند به نشاط و قدرت درآورد . (۱)
انگور در قرآن و حدیث انگور در یازده جای قرآن کریم ، از جمله در سورههای نحل ( آیه ۴۷ ) ، اسراء (آیه ۹۱) و … به عنوان غذا و میوه در این دنیا و نیز میوهای بهشتی معرفی شده است. درباره تأثیر آن برغم و غصه زدایی در بیان نورانی از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: پس از طوفان نوح که آب زمین را شست و حضرت نوح در قبرستان ها استخوان مردگان را دیـد، بـى تـابـى شـدیـدى را آغـاز نـمـود و بـسیـار انـدوهـنـاک گـشـت. خـداونـد متعال به او وحى کرد که : انگور سیاه بخور تا غم و اندوه تو برطرف شود (۲) پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: بهترین غذای شما نان و بهترین میوههای شما انگور است (۳) امام علی علیه السلام در تعبیری زیبا میفرمایند: انگور، هم خورشت است هم میوه، هم غذا و هم شیرینی .(۴) در حدیث دیگر میخوانیم که امیر المؤمنین علیه السلام نان را با انگور میل میفرمودند . (۵) شیره انگور سیاه نیز برای اعصاب خیلی خوب است. شیره انگور افراد را صبور می کند.
این سوال اغلب دانش آموزانی است که نمرات پایینی دارند. ببینیم که طب سنتی چه راهکاری برای این گرفتاری دارد؟
دانشمند بزرگ، ابن سینا در کتاب قانون می فرماید: ….در سست مغزی ( یا رعونت یا حمق هم گویند) که سردی و رطوبت به سر غالب شده است، فرد کند فهم است. رفتارهایی مثل رفتارهای کودکان از او سر می زند. خوابش زیاد و سنگینی در سر دارد. برای درمان او ، باید از چیزهای که قلب را تفریح می دهند و شادی می آرند ( مثلا زعفران) ، از جمله مشک، معجون مثرودیطوس ( که دارای زعفران است) و …استفاده نمود. و …. برای دسترسی به مطلب کامل، به جلد سوم قانون، فصل صداع، باب حمق و رعونت ، مراجعه شود. باز دکتر حسین خیر اندیش در کتاب طب یوسفی، معجون بلادری را برای کندفهمی و رعونت پیشنهاد می کنند. ( که برای موارد شدید این بیماری است). جالب است که بدانید معجون امام علی ( ع) که برای تشدد حافظه پیشنهاد شده است، دارای زعفران است. یا در روایات بسیار به تقدس زعفران اشاره شده ، آنجا که می فرماید کوهی است در بهشت که از زعفران و مشک و عنبر است. بی دلیل نیست که زعفران را
کفگیر آهنی قدیمی آشپزخانه های ما تبدیل به اختراعی جدید به نام ماهی آهنی نجات بخش در آن سوی آبها شده است!
سالها دل طلب جام جم از ما می کرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد
دکتر کریستوفر چالز می گوید: “کافی است ماهی آهنی را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش یا سوپ در حال جوش بیندازید تا ۷۵% از نیاز روزانه تان به آهن تأمین شود. (سایت خبری تحلیلی مشرق نیوز به شرح مندرج در ذیل این مطلب).
به خوبی یادمان هست چند سال قبل که دکتر روازاده از احیای یک روش درمانی سنتی سالم و آسان کم خونی فقر آهن که در شمال کشور رایج بوده سخن گفت، متأسفانه بسیاری از پزشکان و دست اندرکاران امر تغذیه کشور داد سخن سر دادند که این حرف کاملاً غیرعلمی و خرافات است و اشاعه این حرف ها عوام فریبی است و ….
کفگیر آهنی حسوم
و حالا این روش قدیمی که حتی روستائیان بدون کمترین سواد نیز آن را به عنوان یک رفتار کاملاً درست تغذیه ای بلد بوده و سالها به کار گرفته بودند به عنوان یک اختراع جدید و مفید یک دانشمند کانادایی ( دکتر چالز) عنوان شده است. گذاشتن یک کفگیر آهنی که در زبان محلی به آن حسوم می گفتند یا یک قطعه آهن کوره رفته مثل یک قطعه میخ بزرگ تمیز یا یک قطعه نعل اسب آهنی تمیز در آب در حال جوشیدن یا آش یا خورشت در حال جوشیدن خصوصاً در خورشتهای ترش شده با آبلیمو یا رب انار و یا در پخت رب آلوچه و امثالهم که ترشی به همراه داشته باشد، عادتی است که بسیاری از زنان کدبانوی ایرانی از دیرباز داشته اند و از این طریق آهن مورد نیاز خود و کودکانشان را بدون تحمل عوارض مکملهای ارزان و گران، تأمین می نمودند.
تمسخر احیا کردن این روشِ بسیار مفید و آسان چندین ماه به یک ژست مثلاً علمی و مدرن در بین پزشکان و اصحاب رسانه و حتی در شبکه های ماهواره ای تبدیل شده بود و حالا این حرف از دهان یک دانشمند غربی خارج شده است و همه آن را تأیید و به به و چه چه می کنند.
ولی در این میان بسیارند مخاطبان هوشمند و انسانهای با وجدان که موضع گیری های چند سال قبل برخی را با موضع گیری های فعلی مقایسه می نمایند و با دلسوزی فقط این شعر حافظ شیرازی به ذهنشان خطور می کند که: آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد.
بیاییم حسوم ها و نعل ها را در اختیار این آقای پروفسور! قرار دهیم تا در ساخت ماهی آهنی دچار کمبود آهن نشود!
**************************** متن خبری مربوط به این اختراع جدید! *****************************
ماهی آهنی نجاتبخش
ماهی شانس توسط دکتر کریستوفر چارلز از کانادا، اختراع شده و بزودی می تواند فقرآهن را بهبود بخشد. وجود ۲ میلیارد نفر مبتلا به کم خونی در جهان، این را تبدیل به شایع ترین مشکل تغذیه ای جهان کرده است و در عین حال برای بسیاری از این افراد مکمل های جایگزین، یا گران هستند و یا در دسترس نیستند. ماهی دکتر چارلز ۷۵% از نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به آهن را تامین می کند. او می گوید: “کافی است ماهی را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش یا سوپ در حال جوش بیندازید و سپس آن را بیرون آورید. و سپس مقداری آبلیمو که در جذب آهن تاثیر زیادی دارد را به آن بیفزایید.” مواد غذایی پخته شده به این روش طعم متفاوتی نمی گیرند و خود ماهی را هم سال ها می توانید استفاده کنید. بیش از ۲۵۰۰ نفر از مردم کامبوج از این ماهی استفاده می کنند و آزمایشات نشان داده نیمی از کسانی که در این مطالعه شرکت کردند پس از گذشت ۱۲ ماه، دیگر کم خونی نداشتند. طراحی ماهی می تواند متناسب با فرهنگ هرکشوری متفاوت باشد.
دودکردن کُندر گرمکنندۀ مغز، تقویت حافظه و ضدآلزایمر، نشاطآور، ضدعفونی کنندۀ محیط و پاکسازی هوا میشود.
بُخور و دود کردن کُندر و اسپند و به کار بردن عطرهای طبیعی همه از روشهای درمانی هستند که در طب سنتی و اسلامی کاربرد زیادی دارد.
بُخور گیاهانی مانند بابونه، استوخدوس، نعنا، آویشن، گل محمدی و گلها و گیاهان معطر هر کدام بهتناسب در پاکسازی و شفافیت پوست، ایجاد آرامش و نشاط، رفع سرماخوردگی، سینوزیت و … توصیه میشود.
دود کردن کُندر و اسپند گرم کنندۀ مغز، تقویت حافظه و ضدآلزایمر، نشاطآور، ضدعفونی کنندۀ محیط و پاکسازی هوا است، همچنین دود کردن صبحگاهی کُندر در منزل، سنت حضرت رضا (علیه السلام) بوده است.
لباسهای تهیه شده از مواد نفتی و شیمیایی بهخصوص لباس زیر، باعث حساسیت پوستی و ایجاد الکتریسیته مضر در بدن میشود و زمینهساز بیماریهای متعدد پوستی و عفونی میشود.
اما لباسهای نخی لطیف و آرامشبخش است و از ایجاد عفونت بهخصوص در بانوان نیز پیشگیری میکند. توجه به لباسهای طبیعی ایرانی حمایت از تولید ملی است.
پودر دندانشوی ترکیبی از کف دریا، نمک دریا و برخی گیاهان دیگر که خواص آن عبارتند از سفید کنندۀ دندان، جرمگیر دندان، پیشگیری از عفونتهای لثه، پیشگیری از خونریزیهای لثه و از بین برندۀ بد دهان ناشی از بیماریهای حفره دهان است، همچنین برای شستشو و بهداشت دهان و دندان و تقویت لثه میتوان از سرکه، یا از ترکیب نمک و عسل با نسبت یک به پنج استفاده کرد.
عطرهای طبیعی مانند گلاب، عصارۀ طبیعی گلهایی نظیر عطر بهارنارنج، استوخدوس، بالنگ، رزماری و … که هر کدام برای بیماریهای خاص کاربرد دارند، بهره گرفت؛ زیرا عطر و ادکلن صنعتی بهدلیل دارا بودن الکل و مواد محرک شیمیایی روی سیستم عصبی تأثیر ناگواری میگذارند.
پرسش: آیا برای دارندگان مزاج های مختلف، همسران با مزاجهای خاصی مناسب ترند یا فرقی نمی کند؟
پاسخ:
در این مورد سایر شرایط و خصوصیات که مهمترین آن کفایت است اهمیت بیشتری دارد.
فردی که مزاج گرم دارد طبیعتاً دارای انرژی بیشتری است و ممکن است کندی و سردی مزاج همسر او را عصبانی کند.
اما از سوی دیگر صبوری فرد سرد مزاج نیز به آرامش خانواده کمک میکند. لذا نمی توان حکم کلی صادر کرد چرا که زمینه های تربیتی و ایمان و تقوا تاثیر بیشتری بر روابط بین همسران دارد.
تنها توصیه این است که خیلی مزاجها دور از هم نباشد. مثلاً یک فرد با درجه چهار گرمی با یک فرد درجه چهار سرد مشکلات زیادی احتمالاً پیدا می کنند اما اگر گرمی درجه یک با سردی درجه یک با هم ازدواج کنند این اختلاف کمتر مشکل زا خواهد بود.
اما در مورد بچه دار شدن: یکی از عوامل نازایی آن است که مزاج منی مرد و رحم زن یکی باشد مثلاً هر دو گرم یا هر دو سرد باشد و یا هر دو خشک یا هر دو مرطوب باشد که باعث فاسد شدن منی و عدم انعقاد نطفه می گردد.پس بهتر است مزاج زن و مرد مشابه نباشد.
«محصولاتتراریخته» توطئه صهیونیسم علیه جمعیت مسلمانان
رواج محصولات تراریخته توطئه صهیونیسم برای بیمار کردن ملت ایران و مصداق جدی خط نفوذ است.
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیهًْالله با تاکید بر این موضوع که مصرف سم محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا «تراریخته»، طی شانزده سال اخیر سه برابر شده است، گفت: تراریخته را با این هدف درست کردند که مصرف سم کم شود؛ تا غذای سالم به مردم بدهند؛ ولی نتایج تحقیقات دانشمندان، با مطالعه توسعه تراریخته در آمریکا نشان میدهد استفاده از سم کم که نشده، هیچ؛ بیشتر هم شده است. از طرف دیگر آفتها مقاوم شدهاند و باز هم مجبور شدهاند سم کشاورزی چند برابر استفاده کنند؛ پس تراریخته مصرف سم را کم نکرد. تجارت دوگانه غذا- دارو پروفسور کرمی با اشاره به این شبهه که گفته میشود اگر محصولات تراریخته مشکلی دارد، مگر آمریکاییها دیوانهاند که این محصولات را مصرف میکنند، به تسنیم گفت: واقعیت این است که اصلاً برای شرکتهای سرمایه داری آمریکایی، جان مردم مهم نیست! چون اینجا دو تجارت شیرین وجود دارد: غذای آلوده منجر به بیماری میشود؛ و از آن سو، بیمار نیازمند دارو و درمان است! صنعت دارویی و پزشکی هم یک صنعت هزاران میلیارد دلاری است! سرمایهداری یعنی همین؛ ملاک پول است؛ از این راههای کثیف پول درمیآورند؛ البته در اروپا اوضاع کمی فرق دارد. وی در حمایت از کشاورزی ارگانیک به جای تولید و واردات محصولات پرخطر تراریخته، گفت: یکی از متخصصین و دانشمندان مؤسسه اصلاح بذر کشور در جلسه رسمی اعلام کرد، که ما با همین روشهای اصلاح بذر علمی که داریم انواع ردههای مختلف با ویژگیها و عملکرد تولید بسیار خوب داریم، که محصولش بسیار بیشتر از تراریخته و با کیفیتتر است و فرمودند بنابراین ما اصلاً نیازی به تراریخته نداریم؛ برای اینکه مشکل ما این نیست! مشکلات ما در کشاورزی چیزهای مهم تری است؛ مثل فرسایش خاک و سیاست گذاری و توزیع و غیره. طرح خطرناک کیسینجر
آیا می دانید که تفاوت روغن کنجد با روغن ارده کنجد در چیست؟
نکته ی بسیار مهمی که همواره مورد توجه نیاکان ما بوده است و از آنها به ما وام نهاده شده است استفاده از روغن ارده کنجد است. با نگاهی دقیق به کتاب های کهن به این نتیجه می رسیم که حکما برای روغن کنجدی که بدون تفت داده شدن و تبدیل به ارده شدن تهیه می شده است، ارزش غذایی قائل نبودند مگر آن که آن را برای مصارف دارویی به شکل ضماد استعمال می نمودند. اما روغن خوراکی تهیه شده از کنجد را پس از تبدیل کردن کنجد به ارده و سپس روغن گیری از ارده به دست می آورند. لذا روغن کنجد هرگز خاصیت روغن ارده کنجد را ندارد و آن چه در اسناد کهن و کتب مربوط مشاهده می گردد غذاییت چندانی ندارند و خوراکی نیست. در ذیل متنی از کتاب مفاتیح الارزاق ص۷۹۳ ج ۱ آمده است که دقیقاً گویای همین مطلب می باشد. لذا از کلیه ی دوست داران تغذیه ی سالم و علاقه مندان به روزی ها و مائده های طبیعی بر سر سفره های ایرانی خواهشمندیم در مصرف روغن کنجد که خوراکی نیست و امروز هم روغن گیری آن بسیار در بازار رایج گشته است و شما در میدان ها و بازار های مرکزی شهر دستگاه هایی را می بینید که جلوی چشم مشتری!! روغن کنجد غیر خوراکی را با تبلیغاتی برجسته توزیع می نمایند خودداری فرمایید. در کتاب مذکور آمده است؛ اگر روغن آن را از کنجد پوست نکنده بگیرند آن را روغن هل نامند. و اگر از کنجد پوست کنده و بریان که همان ارده است اخذ نمایند لزوجت آن کمتر است و حتماً می دانید که هر غذای لزجی به کبد آسیب های جدی می رساند که کمترین آن داشتن کبد چرب است و اگر آن را نرم بکوبند و با آب آنقدر به هم بزنند تا گرم شود و روغن آن جدا گردد و سپس بردارند رطوبت آن بیشتر می شود پس طبیعت آن به تری می رود و گرم و تر و بهاری معتدل می گردد البته بعد آن را در آب جوش می سایند تا روغن به دست آید و دست آخر آن را در حالت پخته شده ساییده و کوبیده و این روغن مناسب خوردن است که روغن ارده نام گرفته است.
طبیعت روغن ارده کنجد آن در دوم گرم و تر وتا هفت سال قوت آن باقی می ماند و قابل مصرف است.
آیا می دانید که دریافت کلسیم بیشتر، خطر شکستگی را کاهش نمی دهد
مطالعات نشان می دهد افزایش دریافت کلسیم، چه از منابع غذایی و چه از مکمل ها، اثرات بالینی قابل توجهی در تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) یا کاهش خطر شکستگی ندارد.
محققان با استفاده از داده های حاصل از مطالعات تصادفی شده یا همگروهی، تأثیر کلسیم را در افزایش BMD یا کاهش خطر شکستگی در افراد بالای ۵۰ سال مورد بررسی قرار دادند. کارآزمایی مقایسه ای BMD روی نزدیک ۱۴۰۰۰ شرکت کننده، افزایش اندک (۲%-۱%) در کلسیم رژیم غذایی یا مکمل ها را نشان داد. به گفته محققان چنین افزایشی به معنای کاهش معنادار در شکستگی نیست.
همین طور خطر شکستگی با افزایش دریافت کلسیم از رژیم غذایی کاهش پیدا نکرد. در ابتدا مکمل ها اثرات مفیدی را نشان دادند اما وقتی مطالعه محدود به کارآزمایی هایی با پایین ترین خطر از نظر تورش شد، (این کارآزمایی ها شامل تقریباً ۴۵۰۰۰ نفر بود)، این مزایا از بین رفت.
محققان توصیه های سازمان های مختلف را برای مصرف جهانی مکمل های کلسیم گیج کننده دانسته و معتقدند زمان آن است در چنین رویکردی تجدید نظر صورت گیرد.
خطر ترومبوآمبولی در کمین مصرف کنندگان قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری (OCP)
یک مطالعه تازه نشان می دهد خطر ترومبوآمبولی وریدی(VTE) در افرادی که به تازگی از OCP استفاده می کنند در مقایسه با مصرف کنندگان قبلی، بیشتر است. با استفاده از داده های پزشکان عمومی انگلستان، محققان بیش از ۱۰ هزار نفر زن ۴۹-۱۵ ساله را که ترومبوز ورید عمقی را تجربه کرده بودند با بیش از ۴۰ نفر گروه شاهد که مبتلا به VTE نبودند مورد مقایسه قرار دادند. بر اساس سوابق نسخه ها، محققان دریافتند در مقایسه با عدم دریافت این دارو، استفاده از هر گونه OCP در سال های قبل، با افزایش قابل توجه شانس VTE همراه بود. با این حال، OCP جدید حاوی دزوژسترول، ژستودن، دروسپیرمون یا سیپروترون با افزایش ۴ برابری خطر VTE همراه است، در حالی که قرص های ضد بارداری قبلی که حاوی لوونورژسترول و نوروتیسترون در ایالات متحده موجود نیست). در شرایط مطلق، انتظار می رود در هر ۱۰ هزار زنی که تحت درمان با دزوژسترول است، ۱۴ مورد VTE دیدده شود در حالی که این آمار در افرادی که از ضد بارداری های حاوی لوونورژسترول استفاده می کنند، ۶ مورد است.
ارتباط هورمون درمانی بعد از یائسگی با سرطان تخمدان
یک فرابرسی نشان می دهد زنانی که بعد از یائسگی حتی برای مدت کوتاه تحت هورمون درمانی قرار می گیرند، ممکن است در معرض خطر سرطان تخمدان باشند. بر اساس این مطالعه، یک زن از هر هزار زن درمان شده در معرض خطر خواهد بود.
موضوع عدالت در اندیشههاى سیاسى امام على(ع) مبحث بسیار گسترده و عمیقى است، که تأمل و تفکر زیادی را مى طلبد. شخصیتى که نامش قرین عدالت بوده و نه تنها امام اول معصوم شیعیان است، بلکه در تاریخ بشریت به عنوان یک متفکر، اندیشمند و سیاستمدارى خدامدار مطرح بوده است.تجسم عدل و مساوات، شیفته حق و انصاف، نمونه کامل بشردوستى و رحمت و محبت و احسان، مولاى متقیان على(ع) که حتى دیگران در باره اش گفتند قاتل او همان عدل و مساواتش بود «جرج جرداق» مسیحی حضرت على را آهنگ عدل بشرى معرفى نموده است. کما اینکه همین نویسنده اذعان مى دارد «مسأله اى که على بن ابى طالب را مجبور به پذیرش خلافت نمود در خطر بودن عدالت اجتماعى بود. از سوى دیگر یکى از عمده ترین و خالص ترین منابع اخلاق و سیاست در اسلام مجموعه خطبهها و نامههاى امام على(ع) است که در کتاب نهج البلاغه به وسیله سید رضى در قرن چهارم هجرى گردآورى شده است. از جمله مسایلى که در این کتاب با حساسیت خاصى در باره آن صحبت شده مسأله حکومت و عدالت است. عدالت در این کتاب داراى مفهومى عینى و قابل درک است. همچنان که امام(ع) در یکى از نامههاى خویش نوشته است: «کسانى که در حکومت من به سر بردند و سپس به امویان پیوستند، عدل را دیدند و شنیدند و در جان خود قرار دادند ولى آن را نپذیرفتند» از این بیان فهمیده مى شود که امام(ع) در دوران حکومت خویش، به گونه اى رفتار کرده که مردم بتوانند عدل را بفهمند. یعنى یک حکومت دادگر مى تواند با نشان دادن مصداقهاى عدالت به مردم، آن را به ایشان بشناساند. موضوع مهم دیگر در باب مفهوم عدالت و جایگاه آن، نقشى است که عدالت از دید على(ع) در حفظ تعادل اجتماعى دارد. به تعبیر استاد شهید مطهرى«از نظر على(ع) آن اصلى که مى تواند تعادل اجتماع را حفظ کند و همه را راضى نگه دارد، به پیکر اجتماع سلامت و به روح اجتماع آرامش بدهد عدالت است، ظلم و جور و تبعیض قادر نیست، حتى روح خود ستمگر و روح آن کسى که به نفع او ستمگرى مى شود راضى و آرام نگه دارد تا چه رسد به ستمدیدگان و پایمال شدگان. عدالت بزرگراهى است عمومى که همه را مى تواند در خود بگنجاند و بدون مشکلى عبور دهد، اما ظلم و جور کوره راهى است که حتى فرد ستمگر را به مقصد نمى رساند. پس عدالت از دید على(ع) در مفهوم «وضع الشى فى موضعه» باعث تعادل اجتماعى در بین جامعه و صنوف آن مى گردد؛ زیرا عدالت بنا به کتاب خدا و سنت نبوى، هر قشر و صنفى را در جایگاه ویژه و بایسته شان مى نشاند. على(ع) همچنین جامعه متعادل را مبتنى بر اخلاقیات متعادل فردى مى داند کما اینکه در حوزه اخلاق، قوام و اساس عدالت را در اعتدال قواى نفسانى مى داند از منظربر آنیم در پرونده پیش رو به زوایای عدالت و حکومت ازبعد عملکردی امام على(ع) بپردازیم.
رزق، مقدر و مقسوم است و رزاق خداست، رزقمان هنر ما نیست و حرص و تقلای ما آن را زیاد نخواهد کرد.
حتی یک ساعت به فکر رزقت نباش، به دنبال کسب و کار هم که میروی، بدان که در رزق، فاعل تام، خدای متعال است، ان الله هوالرزاق ذوالقوه المتین: هر آینه، خداوند همان روزی دهنده نیرومند و محکم کار است.
رزق دو گونه است
رزق دو گونه است، یکی آن که تو را طلب میکند و یکی آن که تو در طلب او هستی و عاقبت به تو نمیرسد، جز آن چه در طلب توست. رزق روحی هم همین طور است.
امور دنیوی خود را به خدا واگذار کن
اگر امور دنیوی خود را به خدا واگذار کنی، امور اخروی را نیز خدا تأمین خواهد کرد، اما اگر بخواهیم امور دنیایی خود را با تقلای خودمان تأمین کنیم، ضمن این که چون رزق مقدر و مقسوم است، تقلای بیهوده و بی ثمری است، آخرتمان را هم تباه کردهایم.
نگران آینده نباش
تا به حال آنچه رزقت بوده، مصرف کردهای و آنچه رزقت نبوده، به تو نرسیده است. حتی آنچه را از راه حرام تهیه کردی و خوردی، حرص و تقلایت آن را نجس کرد، و الّا اگر صابر بودی، همان رزق از راه حلال، همان وقت به دستت میرسید. پس زاهد حقیقی تو هستی، چون ذرهای بیش از رزق خود نخوردهای. از این به بعد هم همین طور خواهد بود، پس نه نسبت به گذشته غصه داشته باش و نه نگران آینده باش.هر چیزی که به تو نرسیده، بدان که از اول مال تو نبوده است.
خدا مقدر کرده است
حضرت رضا(ع) میفرمایند: {وقتی خداوند امری را اراده کند، عقل عبد را میگیرد و آن کار را به دست او جاری میکند، بعد عقلش را به او باز میگرداند.} بسیاری از خیراتی که خدا به ما رسانده، اینگونه بوده است و الّا اگر به عقل خودمان بود، آن کار را نمیکردیم.
خدا روزی میدهد
{ان الله یرزق من یشاء به غیر حساب} همانا خداوند، هرکس را که بخواهد بی حساب روزی میدهد.
به غیر حساب سه معنی دارد:
۱- آن چه را میدهد، به این حساب نبوده که در قبال حسناتی باشد که انجام دادهای.
۲- از آن چه داده، حساب نمیکشد.
۳- بی اندازه و بی حساب و زیاد میدهد.
گله و شکایت نکن
خدا در مورد روزیای که به مومنین داده است، از آنها حساب نمیکشد و سوال نمیکند، بلکه از دلشان و محبتشان که امانت خدا نزد مومن است، سوال میکند که به چه کسی سپردهاند.
حالا که خدا از روزی سوال نمیکند، تو هم از او سوال نکن، چون دستور دادن به صاحبخانه، عیب است. گله و شکایت هم نکن. اگر هم یک وقت از دهانت پرید، زود استغفار کن.
انفاق راه رهایی از فقر
قرآن فرمود: من قدر علیه رزقه فلینفق: هر کس روزیاش تنگ شد، پس باید از همان چیزی که دارد انفاق کند.
امیرالمومنین(ع) فرمودند: اذا املقتم فتاجروا الله بالصدقه: هنگامی که فقیر شدید، پس با صدقه دادن با خدا تجارت کنید، صدقه کلید رزق است.
تقلب وارد سفرههای مردم شد؛ تولید غذا در آزمایشگاه
«شهروند» از تجارت متقلبانه بازار مواد غذایی گزارش میدهد:
تقلب گسترده در بازار مواد غذایی، موج بیاعتمادی مشتریان ایرانی را به دنبال داشته است. اما این تقلبها به موارد جزیی و کماهمیت خلاصه نمیشود و حالا در غیاب نظارتهای کارآمد، گاهی اخبار هولناکی از پدیده تقلب در بازار مواد غذایی شنیده میشود. در این شرایط سودجویان با هدف به دست آوردن بالاترین سود ممکن از تجارت کثیف خود دست به تقلبهایی میزنند که این روزها نگرانیهای جدی برای سلامتی مردم را به دنبال داشته است. تولید ١٠ تن آبلیمو از تنها ۴ لیتر اسید سولفور و گوگرد به تنهایی سود کلان بازیگران این تجارت غیراخلاقی را فاش میکند. کافی است بدانید در شرایطی که متوسط برداشت عسل طبیعی از یک کندو تنها ٣ تا ١۴ کیلوگرم است، متقلبان از یک کندو با استفاده از شکر ٨٠ کیلوگرم عسل برداشت میکنند و دسته دیگری عسلهایی به بازار روانه میکنند که از قند مصنوعی و بدون دخالت زنبور ساخته شده است. در بازار روغن زیتون نیز برخی تجار در بستهبندیهای شیک، کالایی با عنوان روغن زیتون خارجی به مشتریان عرضه میکنند که درواقع یک نوع روغن خطرناک صنعتی و ارزانقیمت است که برای ساخت کرم و پمادها مورد استفاده قرار میگیرد و مصرف خوراکی آن در تمام کشورها منع شده است و متقلبان داخلی نیز بدون میوه زیتون و با استفاده از پارافین و روغن مایع و اسانس شیمیایی زیتون، اقدام به تولید روغن زیتون تقلبی میکنند. نکته غمانگیز ماجرا این است که به گواهی مسئولان سازمان استاندارد نام برخی برندهای سرشناس مواد غذایی کشور در لیست متقلبان بزرگ دیده میشود و همین اواخر یکی از همین برندهای سرشناس به جریمه مالی ٩٠٠میلیون تومانی محکوم شده است. اما حلقه مفقوده این بازار، نظارتهای قانونی است که اجرا نمیشود. براساس قوانین موجود ناظران آزمایشگاهی کارخانههای تولیدی نباید در استخدام مالی کارفرما باشند و باید حقوق خود را از نهادی مستقل دریافت کنند. ولی این قانون سالهاست که در ایران رعایت نمیشود و دربسیاری از موارد کارکنان و متخصصین آزمایشگاههای کنترل کیفی کارخانجات حقوق خود را از کارخانهدار دریافت میکنند و همین موضوع موجب میشود که کیفیت فدای ارتباط مالی کارفرما و ناظران شود. در این گزارش بهطور مفصل به سه کالای بازار مواد غذایی پرداختهایم که در صدر تقلبهای بزرگ و عمده قرار دارند.
غذاهای طبی یا تدابیر طب ایرانی برای جوش غرور جوانی
چهار شربت ساده
آلوبخارا ۲۵۰ گرم
تمبر هندی ۱۵۰ گرم
ترنجبین ۱۰۰ گرم
شکر سرخ ۱۰۰ گرم
چهار شربت مرکب
به نسخه چهار شربت ساده مواد زیر اضافه شود:
سنای مکی، گل بنفشه، گل سرخ، رازیانه، گل ختمی از هر کدام ۲۰ گرم
طرز تهیه و مصرف انواع چهار شربت:
شب هنگام، مجموعه مواد را به اضافه هفت لیوان آبجوش در ظرف چینی یا بلوری بخیسانند. صبح در کیسه پارچه ای بریزند و با فشار بمالند و صاف نمایند. تا سه روز، صبح ناشتا یک سوم آن را بنوشند.
ادامه درمان: زمانی که بروز جوش ها متوقف شود و جوش جدیدی ظاهر نشود، می توان از داروهای جالی یعنی رسوب زدا و پاک کنندۀ سطح پوست استفاه کرد. در واقع در این مرحله، درمان موضعی جایز است. زیرا بدن از مواد ناباب، پاک شده است و دیگر نگرانی جذب آنها به طرف پوست وجود ندارد.
برای افرادی که پوست خیلی چرب دارند، پاشیدن ساعتی یک بار آب به وسیله افشانک به صورت به طوری که صورت خیس نشود بلکه فقط مرطوب بماند توصیه می شود. این عمل به دفع چربی پوست صورت کمک شایانی می کند. زیرا آب، ماده ای خنثی است و مانند مواد قلیایی و اسیدی موجود در صابون ها و شامپوها، باعث تحریک غدد چربی نمی شود. در نتیجه بعد از مدتی، میزان چربی پوست به حد طبیعی می رسد. در واقع این عمل به باز شدن منافذ پوست- که در اثر مصرف کرم ها یا داروهای هورمونی یا … بسته شده اند- کمک شایانی می کند.
آیا می دانید که خوردن هندوانه در شب یلدا و زمستان مضر می باشد!
در گذشته که امکانات انبارداری و حمل و نقل و کاشت میوه های گلخانه ای وجود نداشت، میوه هر فصلی در همان فصل تولید و عرضه می گردید. ولی متاسفانه با پیشرفت و توسعه تکنولوژی بجای استفاده بهینه از این فن آوریهای روز و ابزارهای نوین در راستای تحقق اهداف عالیه بشر، صرفاً برای کسب درآمدهای سرسام آور، میوه ها، صیفی جات و محصولات کشاورزی مخصوصاً محصولات وارداتی با انواع سموم شیمیایی و بعضاً گلخانه ای تهیه، با انواع نگهدارنده های شیمیایی انبار کرده و در همه فصول در سطح وسیع عرضه می گردد.
در حالیکه در طب سنتی مصرف میوه های فصل هر منطقه برای افراد آن منطقه مفید دانسته و توصیه شده است. یکی از بدترین مواردی که فقط چند ده سال است به عنوان رسمی غلط در آمده است، خوردن هنداونه در شب یلدا می باشد در حالیکه در قدیم طبق سفارش حکما در شبهای طولانی زمستان، خوردن انار، کدو حلوایی، آجیل و خشکبار گرم و محصولات فصل زمستان مرسوم بوده است. هندوانه دارای مزاج سرد و تر است و میوه فصل تابستان محسوب می شود. مزاج فصل زمستان سرد و تر است لذا خوردن این میوه در فصل سرما و بدتر از آن در چله زمستان و آنهم در شب (که خود شب هم دارای مزاج سرد و تر است) کاری کاملاً اشتباه می باشد. این کار قطعاً باعث غلبه بلغم در افراد می گردد و برای بدن بیماری و عوارضی را به همراه خواهد داشت. مخصوصاً برای افراد با مزاج بلغمی یا سالمندان که بیشتر بلغم آنها را اذیت می کند.
اگر با هر توجیهی در شب یلدا هندوانه خوردید حتماً از آجیلهای گرم شب یلدا مثل گردو، پسته و بادام و کشمش به مقدار فراوان میل کنید که از آثار سردی هندوانه بکاهد. در قدیم حکما برای نگهداری میوه ها نیز تدابیر و اصول مفید برای سلامتی را مد نظر داشتند. مثلاً انگور را تبدیل به کشمش و مویز می کردند و در فصل پاییز که دارای طبع سرد و خشک است مصرف کشمش که دارای مزاج گرم و تر است را توصیه می کردند و در فصل زمستان که دارای طبع سرد و تر است مصرف مویز که دارای تری و رطوبت بخشی کمتری نسبت به کشمش است را توصیه می کردند.
معمولاً افراد در مهمانی های شب چله پرخوری می کنند، توصیه می شود شامتان را در اول شب و با حجم کمتر میل کنید تا با مصرف سایر پذیرایی های شب چله دچار عوارض پرخوری نشوید.
این نوع سکنجبین برای بیماری های طحال مفید است. و برای ساختن آن به جای سرکه خالص از سرکه ای که در آن گیاه کبر یا شکوفه های تازه کبر و بهتر از همه سرکه ای که درآن پوست ریشه گیاه کبر خوابانده شده و ۴۰ روز خیس خورده باشد با شکر سرخ یا عسل یا دوشاب بسته به نوع مورد نظر مخلوط و طبق دستور کلی سکنجبین درست می کنند.
توضیح : کَبَرْ یا کورک درختچه ای است در ایران در دامنه های البرز – هرزویل و در شیراز و بلوچستان می روید. برای شرح کامل نامهای علمی و لاتین و خواص و کاربرد دارویی آن به معارف گیاهی، ج ۱، مراجعه فرمایید.
سکنجبین ظاهرا سکّ انگبین و یا سرکه انگبین بوده است . سِکْ در فارسی به معنای سرکه بوده چنانکه به آش سرکه در ادبیات فارسی سِکْ با گفته می شود وانگبین نیز برای عسل اصطلاح می شده زیرا سابقا وقبل از کشف شکر از گیاهان، سکنجبین که معرّب سکنگبین است با عسل درست می شده است. ولی پس از کشف طرز تهیه واستحصال شکر از چغندر ونیشکر برای تهیّه سکنجبین از شکر سرخ وسرکه استفاده شده است وظاهراً تا دوره فعالیت پزشکی شیخ الرئیس ابوعلی سینا با توصیه حکمای یونان ودانشمندان قبل از شیخ الرئیس، با عسل درست می شده است ولی طبق نظر شیخ الرئیس به لحاظ مقابله با خشکی سرکه، به جای عسل از شکر سرخ استفاده کرده اند تا جمع رطوبت شکر سرخ با خشکی سرکه موجب شود شربت معتدل مفیدی به دست آید.
سکنجبین بسته به اینکه برای چه نوع مزاج در نظراست مصرف شود وبرای درمان چه نوع بیماری به کار رود ممکن است با سرکه، تمرهندی، آب نارنج، آب اترج، لیمو ترش، سیب ترش، گلابی ترش ویا به ترش واز نظر شیرینی ممکن است با عسل، شکرسرخ یا با دوشاب انگور وشیره خرما وغیره باشد ودر هریک ازموارد وترکیبهای فوق ممکن است با نسبتهای مختلف بسته به اینکه بخواهند ترش باشد یا شیرین درست می شود. وبا درنظر گرفتن اینکه طبیعت شکر سرخ گرم ومرطوب وطبیعت سرکه سردوخشک است برای بیماری های مختلف ودرمزاجهای متفاوت انواع واقسام متعددی دارد. مثلا اگر سرکه وشکرسرخ مساوی گرفته شود شربتی مایل به سردی به دست می آید که برای تقویت کبد ومعده وانواع تبها ورفع تشنگی مفید است. ودرمورد مزاجهای معتدل ممکن است مقدار شکر سرخ دوبرابرسرکه یا بیشترباشد. تا شربت معتدلی حاصل شود واگر درنظر باشد برای مزاجهای گرم تهیه شود سرکه آن بیشتر گرفته می شود ودرعین حال اگر برای مزاجهای سرد باید مصرف شود شکرسرخ آن خیلی بیشتر در نظر گرفته می شود وهمچنین در موردبیماریهایی مختلف که در نظر است با سکنجبین درمان شوند بسته به نوع بیماری سکنجبین با تخم گیاهان سرد ویا تخم گیاهان گرم درست می شود. مثلاً در مواردی که دردی در سینه نباشد و فصل مصرف، فصل سرد سال باشد و مزاج نیز سرد باشد باید که ترشی، ربع حتی خمس شیرینی باشد و اگر نه گرم باشد و نه سرد ترشی دو سوم یا نصف شیرینی گرفته می شود و اگر در ریه دردی باشد مانند بیماری سل وبه دلایلی برای درمان بیمار مصرف سکنجبین ضروری تشخیص داده شود باید باداروهایی نظیر صمغ عربی ویا کتیرا مخلوط ومصرف شود. درادامه تعداد معدودی ازانواع سکنجبینها شرح داده خواهد شد.
غذاهای طبی یا تدابیر طب ایرانی برای جوش غرور جوانی: نخوداب
یکی از اشکال تهیه غذا از نخود، غذایی است که به نخوداب معروف است. این غذا ضمن آن که مقوی بدن های ضعیف و تقویت کننده نیروی جنسی است، در تحلیل ریاح نیز اثر مفیدی دارد. نخوداب به عنوان منضج بلغم نیز مورد استفاده اطباء قرار می گیرد. البته برای این منظور باید حداقل چهار روز و حداکثر دوازده روز مصرف شود.اما کسانی که مزاج گرم و خشک دارند و در بدنشان صفرا زیاد تولید می شود باید این غذا را با سِکباج (که دستور پخت آن در ادامه می اید) میل کنند. این غذا برای بیماری های کلیه و مثانه هم مفید است. در صورت نیاز می توان نخوداب را با گوشت نیز تهیه کرد که در این صورت به آن «نخوداب مُلَحَّم» گفته می شود.
نخوداب ساده
نخود: ۶۰۰ گرم
پیاز کوچک: یک عدد
روغن بادام: یک قاشق غذاخوری
نمک: کمی
زیره سیاه: یک قاشق چای خوری
قرنفل(میخک): ۳ عدد
مجموع مواد را در مقدار کافی آب بجوشانند تا نخودها پخته و مانند حلیم مُهَرّا و کاملاً لعاب دار شود.
نخوداب مُلَحَّم
نخود: ۶۰۰ گرم
گوشت گوسفند جوان یا جوجه مرغ: به قدر دلخواه
برنج: ۶۰ گرم
زعفران ساییده شده: نیم مثقال
دارچین قلم: ۲۵ گرم
نمک: به قدر کافی
ابتدا نخود را با مقدار کافی آب و گوشت بپزند تا مهرا شود. سپس گوشت را از نخود جدا کنند و نخود را دوباره بپزند تا عصاره غلیظی به دست آید. آن را صاف کنند. دوباره گوشت را داخل کنند و با برنج بپزند تا گوشت مهرا و برنج له شود (مثل شیربرنج). در این وقت زعفران، دارچین و نمک را اضافه کنند و بگذارند چند جوش دیگر بخورد، سپس آن را میل کنند.
توضیح: ممکن است بعضی از بیماران با مصرف نخوداب به جای غذای روزانه، به اندازه کافی سیر نشوند یا تاب نیاورند. در این صورت می توانند نخوداب را با نان میل کنند.